Festivalverslag Dour 2019: dag #1

In het anders o zo rustige Dour is er momenteel een heus vijfdaags feest aan de gang. Op de eerste festivaldag kregen we al meteen een line-up voorgeschoteld, samengesteld door de vier curatoren: Bonobo, Roméo Elvis, Salut C’est Cool en Amelie Lens. Dit was dag 1 op Dour:

De eerste die de spits mocht afbijten was dj Poté (***). De protegé van Damon Albarn stond in een mooi gevulde La Petite Maison. De experimentele elektro werd goed ontvangen en bleef iedereen boeien tot het einde van de set. Dour 2019 is goed ui de startblokken geschoten.

De volgende artiest op onze planning was Moha La Squale (**). De energieke Fransman greep het publiek bij de keel en leek hen niet meer los te laten. Helaas kon hij die sterke start niet lang vasthouden en kwakkelde de set in het tweede deel wat verder. De aandacht verslapte en velen zochten hun entertainment elders. Hier zat zeker meer in.

Voor we naar Bonobo trekken, krijgen we eerst nog Sheck Wes (***) voorgeschoteld. Hij bracht een gevarieerde set in de Boombox, voorzien van de (on)nodige outro’s. Het show- en entertainmentgehalte lag hoog, maar explodeerde pas op het einde van de set, wanneer hits als ‘Kyrie’, ‘Mo Bamba’ en ‘Live Sheck Wes’ door de boxen knalden. Een leuk feestje om je op te warmen voor Bonobo, maar niet de grote verrassing van de dag.

Curator en headliner Bonobo (****) mocht om middernacht plaats nemen achter de draaitafels. Het rustige begin ging al snel over naar een ware uitbarsting wanneer oude hits de revue passeerden. Bonobo bracht een visueel spektakel naar Dour dat, in combinatie met zijn muziek, een grote meerwaarde bleek te zijn. Gedurende twee uur lang gingen de handjes gretig de lucht in en er was niets dan liefde te bespeuren in La Petite Maison.

Op dag 1 kregen we Dour, c’est l’amour.